GÜNDEMİ TAKİP EDİN

Haberler

Virüsle Savaşta Öncü Birliklerinizden Biri de
D Vitamini

MASKE, MESAFE, HİJYEN NEREDEYSE BİR YILDIR EN ÇOK DUYDUĞUMUZ KELİMELER... BİR DE TABİİ Kİ BAĞIŞIKLIĞI GÜÇLENDİRMEK. BAĞIŞIKLIĞI GÜÇLENDİRMEK İÇİN SAĞLIKLI BESLENMEYE, SPOR YAPMAYA, STRESTEN UZAK DURMAYA ÖZEN GÖSTERİRKEN D VİTAMİN TAKVİYESİ KULLANIMINDA DA ARTIŞ YAŞANDI, SEBEBI İSE D VİTAMİNİN BAĞIŞIKLIK SİSTEMİNİ GÜÇLENDİRDİĞİ VE BİRÇOK HASTALIĞA KARŞI KORUYUCU ETKİ GÖSTERDİĞİ BİLİNMESİ.

Bağışıklık sistemi zayıf olan kişiler koronavirus hastalık sürecini daha zor geçirirken, yapılan bazı araştırmalar, virüsün D vitamini eksikliği olan kişilere daha kolay bulaştığını ve D vitamini eksikliği görülmeyen kişilerde hastalığın seyrinin eksik olan kişilere göre daha rahat ilerlediğini gösteriyor. Yani D vitamini elzem ama nereden, nasıl alırız bu vitamini, en iyi şekilde nasıl faydalarınız bu kısımları hala bazılarımız için eksik. Biz de noktaları aydınlatabilmek için bir yazı hazırladık.

D Vitamini En Fazla Güneşten Karşılanıyor

Çocukluklatn beri biliriz, D vitamininin en önemli kaynağı güneş ışınları. Beslenme ile birlikte D vitamini ihtiyacı az miktarda karşılanabilse de ihtiyacımızın en büyük büyük kısmını güneşten karşılayabiliriz. Kış aylarının yanı sıra, modern yaşam tarzı içinde güneşten faydalanma imkânımız da oldukça az. Tüm gün kapalı ofislerde ya da evlerde vakit geçirmemiz neredeyse güneşe hiç maruz kalmamamıza neden oluyor. Bu nedenle tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de D vitamini eksikliği oldukça yaygın görülüyor. Türkiye’deki D vitamini eksikliği sıklığı %46 ile %80 arasında değişmektedir. Oran yüksek ve eksik D vitamini kişilerde ise yorgunluk, halsizlik, tüm vücutta görülen ağrı, depresif ruh hali ve bağışıklık sisteminin zayıflaması belirtileri ortaya çıkartıyor. Tam virüslerin sevdiği ortamlar. Onlara geçit vermemek için her gün biraz da olsa güneşe çıkmaya çalışın.

D Vitamininden Zengin Gıdalar

Her ne kadar D vitaminin en önemli kaynağı güneş ışınları olsa da D vitamininden zengin olan gıdalar da var. D vitamini en çok ton balığı, sardalya, karides, hamsi gibi yağlı balıklar ve deniz ürünlerinde bulunur. Bunun yanı sıra, yumurta sarısı, süt, yağlı peynirler, tereyağı gibi süt ürünleri de D vitamini içeren gıdalardır. Ancak yukarıda da söylediğimiz gibi yiyecekler bu ihtiyacın az bir kısmını karşılar, bu sebeple etkisini artırmak için daha fazla tüketmek de doğru değil. D vitamininden zengin gıdalar, doymuş yağlar ve kolesterol açısından zengin oldukları için fazla tüketmek kalp damar hastalıkları açısından risk yaratabilir. Dolayısıyla gereken takviye mutlaka doktor tavsiyesiyle alınmalı.

D Vitamini Eksik ya da Fazla Olmamalı

Günlük D vitamini ihtiyacı ise kişilerin kandaki D vitamini düzeyine göre belirleniyor. Kandaki ideal D vitamini düzeyi 30 ng/ml ve üzerinde olmalıdır. 20-30 ng/ml arası yetersizlik olarak kabul edilirken, 20 ng/ml ve altı ise eksiklik olarak tanımlanıyor. Yani bu sınırın altına düşmemek gerekiyor ama bu sınırı aşmamak da gerekiyor. Çünkü D vitamini takviyesi fazla alındığında ve kandaki düzeyi önerilerin üzerine çıktığında toksik etki yaratıyor. Bu nedenle bilinçsizce takviye almak yerine mutlaka bir doktora başvurup kandaki düzey belirlendikten sonra doktorun önerdiği dozlarda kullanmak gerektiğini bir kez daha hatırlatıyoruz.

Haberlere dön