GÜNDEMİ TAKİP EDİN

Haberler

Sağlıklı Ama Dikkat Edilmesi Gereken İç Isıtıcılar: Bitki Çayları

HAVALAR BİR ÖYLE, BİR BÖYLE GİDERKEN; YAZDAN GEÇİP DE İYİDEN İYİYE YAKLAŞTIĞIMIZ BU SONBAHARIN SON GÜNLERİNDE ETRAFTAN VE DAHİ KENDİMİZDEN HAPŞIRIK SESLERİ DUYMAMIZ OLDUKÇA KAÇINILMAZ. HAL BÖYLE OLUNCA BİZ DE ÇAREYİ HAVA DEĞİŞİMLERİNİN HASTALIK YAPICI ETKİLERİNDEN KORUNMAK İÇİN BİTKİ ÇAYLARINI YÖNELMEDE BULUYORUZ.

Severek içiyoruz bitki çaylarını ama kafamızda da bazı sorular oluyor. “Günde ne kadar içmeliyim, kaynatmalı mı demlemeli miyim?...” Biz de biraz araştıralım dedik, bitki çayları nedir, nasıl kullanmalıdır. Tabii ki yanımızda bir bardak çayımızla...

Bitki çayları pek çoğumuz için özellikle kış aylarında vazgeçilmez destekçi ve şifa kaynağı. Ancak ne kadar tüketmemiz gerektiği ya da nasıl tüketmemiz gerektiği ile ilgili bilgi sahibi olmak çok önemli. Çünkü şifa kaynağı olan bitki çayları bazı durumlarda tehlikeli sonuçlar doğurabiliyor.

Özellikle kadınların favorisi “Yağ Yakıcı” Yeşil Çay

İçeriğindeki antioksidan bileşenler nedeniyle hem bağışıklığı güçlendirmek adına hem de özellikle zayıflama diyetlerinde metabolizmayı artırıcı etkisinden dolayı en sık tüketilen bitki çaylarından biri. Ancak yoğun tüketiminin hipertansiyonu ve kalp çarpıntısını tetikleyebildiğini unutmamak lazım. İçeriğindeki kafein çarpıntının artmasına neden olurken diüretik etkisinden dolayı da kan basıncını yükseltebilir. Bu nedenle bu bireyler, doktor/diyetisyen kontrolünde günde en fazla 1-2 fincan tüketmeli.

Son yılların bağışıklık sistemi güçlendiricisi Ekinezya

Ekinezya da vücut direncini artırdığı için özellikle kış mevsiminde sıklıkla tercih ediliyor. İçeriğindeki antioksidan bileşenler sayesinde bağışıklığı güçlendirip hastalıklara yakalanma riskini düşürse de bazı ilaçlarla etkileşime girip ilaçların etkisini artırıp azaltma durumu olabiliyor. Ayrıca bazı kişilerde alerjik reaksiyonlar da yaratabiliyor. Bu nedenle düzenli ilaç kullanan kişiler mutlaka doktora danışarak tüketmeli.

Anne ilacı Ihlamur

Her soğuk algınlığı geçirdiğimizde annemizin ağzından çıkan ilk cümlelerden biri “Sana bir ıhlamur yapayım.” (Diğeri de bir tarhana ya da tavuksuyuna çorba yapayım, bir şeyciğin kalmaz.) Bazı evlerde ıhlamur cezvede ya da çaydanlıkta kaynatılarak yapılır. KAYNATMAYIN. Ihlamur kaynatıldığında yapısındaki etken maddeler azalacağı için kaynatmak yerine kaynamış ve ocaktan alınmış suya eklenerek uygun sürede demleyin. Şifasını o zaman tam olarak alacaksınız.

Mayhoş ama etkili Kuşburnu

Tam bir C vitamini deposu. Bağışıklık sistemini güçlendiriyor ve vücut direncini artırıyor. Ancak fazla tüketimi alerjik reaksiyonlara neden olabilir. Bu yüzden günde 2-3 fincandan fazlası önerilmiyor.

Hamile olanlar içinse iki bitkiye biraz daha dikkat etmek gerekiyor: Zencefil ve Adaçayı

Zencefil Soğuk algınlığı tedavisinde önemli bir rol oynuyor. Ayrıca vücuttan toksinlerin atılmasını sağlar ve antioksidan etkisi sayesinde bağışıklık sistemini güçlendiriyor. Zencefil bu faydalarının yanı sıra bazı durumlarda tehlikeli olabilir. Safra salgısını artırdığı için safra kesesi hastalığı olanlar dikkatli tüketmeli. Ayrıca gebelikte de bulantı ve kusmayı önlediği için önerilse de günlük 1 gramın üzerinde tüketilmesi düşük riskini artırabiliyor.

Adaçayı içeriğindeki cineol adlı bileşen sayesinde öksürüğü önlemede önemli bir rol oynuyor. Ayrıca soğuk algınlığı tedavisinde de sıkça tercih ediliyor. Ancak gebelikte kasılmalara neden olduğu için düşük riskini artıdığından gebelikte tüketimine dikkat etmek gerekiyor.

Çaylar evlerimizin vazgeçilmezi, ama yine de hangi bitkiyi, ne şekilde tükettiğinize her zaman dikkat edin.

Haberlere dön