GÜNDEMİ TAKİP EDİN

Haberler

Kahvaltını krallar gibi yap...

FRANSIZLARDA KÜÇÜK BİR AKŞAM YEMEĞİ, ALMANLARDA SABAH ATIŞTIRMALIKLARI, BİZDE İSE BİR ŞEYLER YEMEK İÇİN BULDUĞUMUZ HER FIRSAT ÖNEMLİDİR. ASLINDA EN ÖNEMLİ ÖĞÜNÜMÜZ ŞİMDİLERDE ALELACELE YAPTIĞIMIZ KAHVALTI OLMALI.

Damak tadına güvenenler bilirler ki günün en lezzetli öğünü kahvaltıdır ve hemen hemen bir çok kişi sabahları bir şeyler yememiz gerektiği konusunda hemfikirdir. Bu yüzden eskilerin dediği gibi, "Kahvaltını kral gibi, öğle yemeğini prens gibi, akşam yemeğini fakir gibi ye" sözü, modern beslenme uzmanları tarafından yeniden büyüteç altında. Yine de günün ilk öğününde nasıl beslenmek gerektiği konusunda evrensel bir uzlaşma yakalanmış değil. Peki ama ne yiyeceğiz?

Kimileri metabolizmalarını çalıştırmak için güçlü bir kahveyi yeterli bulur; yine de çoğu insan bir şeyler yemeği tercih eder. Yumurta mı yemeliyiz? Kepekli tahıl ürünleri ve sütü mü tercih etmeliyiz? Hamur işi, meyve ve çikolatadan oluşan Fransa/Danimarka kültürünü mü benimsemeliyiz? Soğuk etler ve peynirlerden oluşan geleneksel Alman kahvaltısına mı geçmeliyiz? İsveçlilerin yaptığı gibi peksimet üzerine balık ezmesi mi sürüp yemeliyiz? Yoksa Amerikalılar gibi pastırmalı krep yiyip üzerine şerbet mi içmeliyiz?

Bundan dörtbin yıl önce Hititler döneminde gün içerisinde iki öğün yemeğe rastlanmaktaydı. Kahvaltı olarak yenen ilk yemek doyurucu olmak durumundaydı çünkü yapılacak iş çoktu. Şimdi de öyle değil mi?

Özellikle hafta içi krallar gibi yapmak yerine fakirler gibi yediğimiz, çay, simit poğaça ile geçiştirdiğimiz kahvaltı için Sağlık Bakanlığı ve beslenme uzmanları, vitamin ve posası yüksek nişastalı (esmer ekmek/tahıllı gevrekler/yulaf) ürünlerle birlikte bir miktar protein kaynağı (peynir, süt, yoğurt, yumurta gibi) tüketmemizi öneriyor.

Kahvaltının en güzel özelliği uyurken bile çalışan vücudumuzu güne hazırlayan kontak anahtarı olmasıdır. Sağlıklı bir kahvaltı kan şekeri üzerinde kontrol sağlar ve tüm gün daha dengeli tercihler yapmamıza yardımcı olur. Beyin fonksiyonlarını ve konsantrasyonu artırır. Ayrıca yapılan çalışmalar sinir ve yorgunluğu olumlu etkilediğini de gösteriyor, en çok ihtiyacımız olan da bu değil mi zaten... İşte bir çok sebeple sağlıklı bir metabolizma için kahvaltı ne kadar acelemiz olursa olsun atlanmaması gereken bir öğün.

Peki, sizin kahvaltınız nasıl?

U.S Academy of Nutrition and Dietetics - Breakfast Ideas for Busy Mornings (January 2014)

T.C Sağlık Bakanlığı- Sağlıklı Beslenme Broşürleri No:04 Kahvaltının Önemi (tarih bilinmiyor) http://beslenme.gov.tr/index.php?lang=tr&page=378

Today’s Dietitian (September 2011) Rise And Dine! — A Breakdown of Breakfast’s Benefits With Experts’ Best Meal Suggestions http://www.todaysdietitian.com/newarchives/090111p44.shtml

Haberlere dön