GÜNDEMİ TAKİP EDİN

Haberler

İkinci Beyin: Bağırsak

VÜCUTTA TEK BİR BEYİN OLDUĞUNU DÜŞÜNENLER, BU FİKRİ TEKRAR GÖZDEN GEÇİRMEK İSTEYEBİLİRSİNİZ.
ELBETTE VÜCUDUMUZDA BİR TANE BEYİN VAR, ANCAK BEYİN GİBİ BİR YÖNLENDİRME GÜCÜNE SAHİP BİR ORGANIMIZ VAR Kİ SON YILLARDA PEK ÇOK HASTALIĞIN SEBEBİ ONUNLA İLİŞKİLENDİRİLİYOR. HİÇ AKLINIZA GELMEMİŞ OLABİLİR AMA BU ORGAN BAĞIRSAK. UZMANLAR SAĞLIKSIZ BAĞIRSAK FLORASININ, YANİ MİKROBİYOTANIN DİYABET, OBEZİTE, ROMATOİD ARTRİT, DEPRESYON VE KRONİK YORGUNLUK GİBİ BİRÇOK HASTALIĞA NEDEN OLDUĞUNU SÖYLÜYOR.


Mikrobiyota yani bağırsak florası, bağırsakta bulunan canlı organizma bütünlüğüdür ve başta beslenme olmak üzere egzersiz, stres, doğum şekli gibi birçok metabolik, fizyolojik ve çevresel faktörlerden de etkilenir. Özellikle beslenme bu etkileşimin ilk sırasında yer alıyor. Yalnız bağırsak florası deyip geçmemek lazım, bu flora pek de öyle biz yedik o sindiriyor mantığıyla çalışmıyor. Doğru ve düzenli çalışması için bizim de yediklerimiz konusunda hassasiyet göstermemiz gerekiyor.

Karbonhidrat seçimine dikkat

Özellikle rafine karbonhidratlar ve şeker bağırsak florasını olumsuz yönde etkiliyor. Bunun yerine lif içeriği yüksek sebzeler, meyveler ve tam tahıllı gıdalar tercih edilmelidir. Tatlı birçoğumuz için özellikle depresyondan çıkma kaynaklarından biri olsa da bağırsak için bizatihi kendisi bir depresyon kaynağı olabilir. Tabii ki tümden hayatınızdan çıkartın demiyoruz ama denge de önemli... Karbonhidratlara gelince, tam tahıllar sizin dostunuz, işlenmişler yerine onlara güvenin.

Beslenmenizde prebiyotik ve probiyotiklere yer açın

Fermente olabilen bu gıdalar bağırsaktaki mikroorganizmaların aktivitesini etkileyerek bağırsak florası üzerinde olumlu etkiler yaratıyor. En çok bilinen prebiyotikler; muz, elma, çilek, yaban mersini, enginar, kuşkonmaz, tam buğday, arpa, keten tohumu, badem, ceviz ve yer elması. Probiyotikler ise kefir, yoğurt, peynir, turşu (özellikle lahana turşusu), süt ve kombucha. Bir bardak muzlu süt alır mıydınız?

Kemik suyu sadece kemiklerinize ve eklemlerinize iyi gelmez

Bağırsak florası zaman zaman bakteri, virüs, toksin, ağır metal gibi birçok zararlı maddeye maruz kalabilir. Kemik suyunda bulunan jelatin, bağırsak florasının bu zararlı etkilere karşı korunmasını ve onarılmasını sağlar.

Diyette protein yoğunluğu  

Beslenmemizde karbonhidratları azaltıp proteinleri artırarak sağlıklı bir hayat için kilomuzu kontrol altında tutmaya çalışıyoruz. Ama yüksek protein ve düşük karbonhidrat içerikli diyetlerin mikrobiyotayı olumsuz yönde etkilediğini göz ardı edebiliyoruz. Özellikle bu tür bir beslenme uygulamaya çalışarak durumu biraz abartıp proteine fazla ağırlık verdiğimizde işler bağırsaklar için pek de iyi gitmeyebiliyor. Bu nedenle diyette protein miktarı vücudun gereksiniminin üzerine çıkmayacak şekilde düzenlenmeli ve kurufasulye, nohut, yeşil mercimek, kinoa gibi bitkisel kaynaklı proteinlere de diyette mutlaka yer verilmeli.

Sarımsağın gücü  

Sarımsak, içerdiği pek çok vitamin ve fitokimyasallar sayesinde bağırsaklarda bir savunma mekanizması oluşturur. Pişirilen yemeklerde pişmeye yakın yemeğe eklenen sarımsak ya da yemeklerin yanında tüketilen çiğ sarımsak bağırsakların temizlenmesine yardımcı olur. Sarımsağın olabildiğince çiğ tüketilmesinde fayda var. Eğer pişirilecekse de ısı 60 dereceden fazla olmamalıdır. Kokuyor mu? O halde size bir tüyo evde oturup dışarı çıkmayacağınız zamanlar sarımsak tüketmeniz için en elverişli zamanlar olabilir.

Su olmazsa olmaz  

Üç tarafı denizlerle kaplı ülkemizde hepimiz suyu severiz. Ama tabii izleyip rahatlamak, biraz üzerinde gezinmek ya da içinde yüzmek dışında hepimizin de bildiği gibi sağlıklı bir yaşamın olmazsa olmazı olan su, bağırsak sağlığı için de oldukça önemli. Gerek besinler yoluyla aldığımız liflerin sindirilmesi gerekse bağırsakların daha kolay çalışması için gün boyu alınan sıvı miktarı ciddi önem taşıyor. Bu sıvının ise elbette kahve, çay gibi içecekler yerine su olarak alınması gerekiyor. Bu nedenle, bağırsak sağlığı için gün içinde yeterli miktarda su içmeyi unutmayın.

Haberlere dön