GÜNDEMİ TAKİP EDİN

Haberler

B12’nin Yeri

KIRMIZI KAN HÜCRELERİNİN ÜRETİLMESİ, SİNİR HÜCRELERİNİN KORUNMASI VE HATTA DNA ÜRETİMİ İÇİN İHTİYAÇ DUYDUĞUMUZ ÖNEMLİ BİR VİTAMİN VAR, B12.

B12 eksikliği son dönemlerde sıklıkla karşılaştığımız ve her yaşta görülebilen bir durum. Ama bu vitamin vücutta depolanabildiğinden bazen eksikliğini hissetmek uzunca bir zaman alıyor. Bu da yukarıda saydığımız süreçlerde sorun yaratabiliyor.

Aslında B12 eksikliğini hissettirebiliyor. Günlük rutinlerimizde bile yer alan bazı şeyleri unutmamız, uzun saatler uyumamıza ya da dinenmemize rağmen kendimizi hala yorgun hissetmemiz B12 seviyemizin düşmeye başladığının bir göstergesi. Daha ileri durumlarda ise halsizlik, baş ağrısı, baş dönmesi, dikkat dağınıklığı, çarpıntı, hafızanın zayıflaması, yaşlılarda bunama, el ayak parmaklarında karıncalanma ve uyuşma gibi semptomlarla karşılaşıyoruz. Bu nedenle bu tür hisleri her zaman şimdilerde olduğu gibi mevsim geçişidir herhalde diyerek biraz kulak arkası etmek yerine, B12 yönünden zengin yiyeceklerle öğünlerimizi desteklememiz için bir sinyal olarak almak eksikliğin daha da artmasını önlemek ve bu keyif kaçırıcı semptomlardan kurtulmak için iyi bir yöntem olabilir.

Kan yapımı ve sinir hücreleri için son derece önemli olan B12 vitamini eksikliğinin giderilmesinde en temel nokta eksikliğin nedenini tespit etmek. B12 yetersizliğinin en önemli nedenlerinden biri diyetle yetersiz B12 alımı. Her şeyden önce, dengeli beslenmek şart. B12’nin en önemli kaynakları arasında hayvansal kaynaklı gıdalar geliyor. Özellikle kırmızı et, tavuk, balık, hindi gibi etler, yumurta, kabuklu deniz ürünleri, süt ve süt ürünleri gibi hayvansal kaynaklı gıdaların hem bol miktarda B12 içeriyor hem de vücuttaki kullanımı (biyoyararlılığı) bitkisel kaynaklı gıdalara göre çok daha yüksek. Ancak, hayvansal gıdaları tercih etmeyen, özellikle vegan ya da vejeteryan beslenme tarzını benimsemiş bireyler, bu besinlerden bir veya birkaçına alerjisi olanlar ya da tüketmeyi tercih etmeyen kişiler için kaynaklar bir miktar daha sınırlı olduğundan, bu bireylerin beslenmeleri mutlaka doktor veya diyetisyen gözetiminde planlamalı ve gerekiyorsa takviye ile desteklenmeli. Ancak, B12 vitamininin emiliminde bir problem varsa B12 vitamininden zengin beslenmenin ya da takviye almanın bu eksikliği gidermeyeceğini hatırlatalım.

Haberlere dön