GÜNDEMİ TAKİP EDİN

Haberler

2020’de Trendlerinizi Belirleyin - 2

BİTKİ BAZLI BESİNLERE DAHA ÇOK YER VERİN
2020'NİN BESLENME TRENDLERİ ÜZERİNE YAZDIĞIMIZ SERİNİN İKİNCİ KISMI DA GELDİ. BU KEZ SİZE 2020'DE DAHA DA POPÜLERLEŞEN BİTKİSEL KAYNAKLI BESLENMEDEN BAHSEDECEĞİZ. BIR ÖNCEKİ YAZIMIZDA SÜRDÜRÜLEBİLİR GIDA VE SÜRDÜRÜLEBİLİR BESLENME DEDİKTEN, BU TÜR BİR BESLENME MODELİNDE HAYVANSAL KAYNAKLI GIDALARDAN ZİYADE BİTKİSEL KAYNAKLI GIDALARIN TÜKETİLMESİ ÜZERİNE DURDUKTAN SONRA, BİTKİSEL KAYNAKLI BESLENMENİN NE OLDUĞUNDAN BAHSEDELİM ISTEDİK.

Science dergisinde yayınlanan ve son dönemlerin en kapsamlı beslenme ve çevre araştırmasında; bitki bazlı beslenmenin insan sağlığının iyileştirilmesinde, hastalıkların önlenmesinde ve sera gazı salınımının azaltılması, küresel ısınmanın önlenmesi, su ve toprak kullanımının azaltılması gibi çevre üzerinde olumsuz etkilere sahip olan durumların ortadan kaldırılmasında önemli bir rol oynadığı gösteriliyor. Yani hem birey hem de dünya sağlığı açısından birçok avantaja sahip.

Bu beslenme tarzının temelinde taze sebze ve meyveler, rafine edilmemiş tam tahıllar, yağlı tohumlar ve kuru baklagiller var. Ayrıca sanılanın aksine düşük yağlı bir diyet değil. Sadece doymuş ve trans yağların yerini bitkisel kaynaklı yağlar, balık ve yağlı tohumlardan gelen doymamış yağlar alır. Bu beslenme biçimi özellikle lif, vitamin, mineral ve antioksidanlar açısından oldukça zengin. Dolayısıyla bitki bazlı beslenme sağlık üzerinde; sağlıklı kilo kontrolü, insülin direncinin azalması, diyabet ve kalp hastalıkları riskinin azalması, kan basıncının düşürülmesi gibi birçok olumlu etkiye sahip.

Bitkisel bazlı beslenmede dikkat edilmesi gereken bir konu ise bu beslenme tarzının vegan beslenme tarzından farklı olduğu. Bu beslenme türü içeriğinde yoğun olarak bitki olmasından ötürü sıklıkla vegan beslenme ile karıştırılıyor, ancak aralarında çok önemli farklar var. Vegan beslenmede hiçbir hayvansal kaynaklı gıda tüketilmezken bitki bazlı beslenmede kişi isterse az miktarda yumurta, balık, hindi gibi hayvansal gıdaları tüketebilir. Elbette hayvansal kaynaklı proteinler diyetin çok küçük bir kısmını oluşturuyor. Ayrıca vegan beslenmede hayvansal kaynaklı olmamak şartıyla sağlıksız gıda gıdalar da tüketibilirken bitkisel bazlı beslenmede bu gıdalara yer yok. Bitkisel bazlı diyet beyaz un, rafine şeker ve işlenmiş yağ içeren gıdaları içermiyor, yani odak noktası “gerçek” gıda tüketmek.

Özetleyecek olursak, bitki bazlı beslenme içeriğinde yoğun olarak bitki tüketimi barındıran ama aynı zamanda balık gibi sağlıklı yağlar da içeren hayvansal gıdalara yer veren, sadece lif yönünden değil doymamış yağ yönünden de oldukça zengin, sağlıklı ve sürdürülebilir bir dünya için elverişli bir beslenme türü. Hem doğa hem de kendiniz için iyi ve sağlıklı bir şey yapmak isterseniz, işe buradan başlayabilirsiniz.

Haberlere dön